Harjoitus 1. Aistirastit ja niiden purku (opettajan opas)

Harjoitus 1. Aistirastit ja niiden purku  (20 min)
1. TUNTORASTI
liotettuja liivatelehtiä ja turvotettua liivatejauhetta.

Harjoitus suoritetaan tutkimalla ruokaa pelkän tuntoaistin avulla. Liivatteet voivat olla esimerkiksi tummissa muovipusseissa, jolloin tuotetta ei näe, vaan sitä pelkästään kosketaan.

Harjoituksen kulku ja purku. Oppilaat pohtivat ryhmittäin rastilla seuraavia kysymyksiä.
  • Miten tuotteet eroavat toisistaan rakenteeltaan?
  • Mitä ruoka-ainetta astioissa on?
  • Millaisia asioita tuntoaistimme kertoo meille ruoan laadusta?

2. NÄKÖRASTI
chia-siemeniä sellaisenaan ja liotettuna.

Ulkonäkö on usein ensimmäinen arvioinnin kohde, kun päätetään, syödäänkö ruokaa.  Tästä syystä chia-siemenet ovat sekä sellaisenaan että liotettuina. Saadaan vertailevia aistituntemuksia.
Harjoituksen kulku ja purku. Oppilaat pohtivat ryhmittäin rastilla seuraavia kysymyksiä.

  • Miten tuotteet eroavat toisistaan rakenteeltaan?
  • Mitä ruoka-ainetta astioissa on?
  • Millaisia havaintoja ruoasta teemme näköaistimme varassa?

3. HAJURASTI,

Popcorn.
Harjoitus suoritetaan tutkimalla ruokaa pelkän hajuaistin avulla. Popcornit voidaan ottaa astiasta hetki ennen kun oppilaat tutkivat rasteja, jolloin jää pelkkä haju jäljelle.

Harjoituksen kulku ja purku. Oppilaat pohtivat ryhmittäin rastilla seuraavia kysymyksiä.

  • Mitä ruoka-ainetta astiassa on?
  • Yhdistätkö tuoksun johonkin tiettyyn asiaan?

4. MAKURASTI
Ananas sekä tuoreena että kuivattuna, ja myös keinotekoisena aromina.

Harjoituksessa on tarkoitus arvioida, millä tavoin ruoka-aineen maku eroaa tuoreen, kuivatun ja keinotekoisen välillä. Maistelun avulla havainnollistuu hyvin, kuinka elintarvikkeiden käsittely luo uusia makuaistimuksia ja miten makukokemukset voivat olla myös keinotekoisia.

Harjoituksen kulku ja purku

Oppilaat maistelevat tuoretta ja kuivattua ananasta. Tehtävänä on vertailla, kuinka maku eroaa tuoreen ja kuivatun välillä. Miksi näin on? (Kun vesi on haihtunut ananaksesta, jäljellä on enemmän sokeria hedelmän painoon verrattuna, minkä vuoksi kuivattu ananas maistuu makeammalta kuin tuore ananas.) Miten maku muuttuu kuivatuksen jälkeen? Entä miltä maistuu ananas keinotekoisena aromina? Aromi on hyvä laimentaa pieneen vesitilkkaan.
                                                                                                            
Makuharjoituksessa voidaan näin arvioida, millä tavoin ruoka-aineen maku eroaa tuoreen, kuivatun ja keinotekoisen välillä. Maistelun avulla havainnollistuu samalla hyvin, kuinka elintarvikkeiden käsittely luo uusia makuaistimuksia.
5. KUULORASTI  

Viimeiseksi kuunnellaan kaksi ääniraitaa yhdessä koko ryhmän kanssa. Oppilaat istuvat omille paikoilleen. Oppilaat yrittävät tunnistaa, mitä ääniraidoilla tapahtuu. Kerromme etukäteen vain, että äänet liittyvät jollain tavalla keittiöön tai ruokaan.

Ääniraita 1: Juominen:

  • Voiko ruoka kuulostaa houkuttelevalta?
  • Millaisia päätelmiä teemme pelkän äänen perusteella?
  • Teemmekö ruoan tuoksuista päätelmiä äänen perusteella?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti