Perustiedot opeta toisin- tuntikokeilusta



Missä?


xxxxx peruskoulu on xxxxx sijaitseva yhtenäinen peruskoulu, jossa on noin 740 oppilasta luokilla 1.-9. Toiminta-ajatuksensa mukaisesti se on kaupunginosansa lasten ja nuorten ajanmukainen sekä yhteisöllinen lähikoulu. Koulussa on myös 7. luokalta alkava mediakasvatuspainotus, johon oppilaat valitaan soveltuvuuskokeella.

Mitä?


  • Opeta toisin -kotitaloustunnit 7. luokan oppilaille.
  • Kahtena peräkkäisenä päivänä, 2 x 60 min opetustuntikokonaisuudet
  • Tuntisuunnitelmaan tehtiin pieniä muutoksia toisen päivän opetusryhmälle
  • Tunnit toteutettiin pariopetuksena
  • Opetuksen ydin: Ruokakuvien ja mainoksien tulkintaa moniaistisesti
  • Tuntien teoreettisena osuutena: Moniaistisuus, media ja mainonta
  • Tuntien käytännön toteutuksena: Makkararuoka-aterioiden valmistus

Tavoitteet


Oppilaat tulevat tutuiksi omien aistiensa kanssa ja saavat rohkeutta ja kykyjä niiden monipuoliseen käyttöön:

  • Oppilas ymmärtää, mikä merkitys aisteilla on
  • Oppilas ymmärtää, mitä moniaistisuudella tarkoitetaan
  • Oppilas osaa käyttää eri aistikanaviaan mediatulkinnan välineenä
  • Oppilas ymmärtää aistit osana kuluttajakäyttäytymistä

Esimerkkejä tuntiharjoituksista


Harjoitus 1. Aistirastit ohjeistus

Harjoitus 2. Kuuloaisti

Harjoitus 3. Mainokset ja niiden tulkinta


Käytännön kokeilu


Miten ruoka-annoksesta tehdään houkuttelevan näköinen ja miten aistimme toimivat käytännössä; makkararuoan valmistus ryhmässä ja valmiiden aterioiden kuvaaminen ja kuvien kommentointi blogissa

  • Oppilaat valitsivat oppikirjastaan löytyvistä makkararuokaohjeista mieleisensä
  • Lisäksi he valitsivat mieleisensä peruna- ja porkkanalisäkkeet
  • Oppilaiden tuli kuvata valmiit ateriat
  • Valmiit kuvat liitettiin osaksi blogia
  • Kotitehtävänä tuli kommentoida ainakin kolmea ruoka-annosta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti