Missä?
xxxxx peruskoulu on xxxxx sijaitseva yhtenäinen peruskoulu, jossa on noin 740 oppilasta luokilla 1.-9. Toiminta-ajatuksensa mukaisesti se on kaupunginosansa lasten ja nuorten ajanmukainen sekä yhteisöllinen lähikoulu. Koulussa on myös 7. luokalta alkava mediakasvatuspainotus, johon oppilaat valitaan soveltuvuuskokeella.
Mitä?
- Opeta toisin -kotitaloustunnit 7. luokan oppilaille.
- Kahtena peräkkäisenä päivänä, 2 x 60 min opetustuntikokonaisuudet
- Tuntisuunnitelmaan tehtiin pieniä muutoksia toisen päivän opetusryhmälle
- Tunnit toteutettiin pariopetuksena
- Opetuksen ydin: Ruokakuvien ja mainoksien tulkintaa moniaistisesti
- Tuntien teoreettisena osuutena: Moniaistisuus, media ja mainonta
- Tuntien käytännön toteutuksena: Makkararuoka-aterioiden valmistus
Tavoitteet
Oppilaat tulevat tutuiksi omien aistiensa kanssa ja saavat rohkeutta ja kykyjä niiden monipuoliseen käyttöön:
- Oppilas ymmärtää, mikä merkitys aisteilla on
- Oppilas ymmärtää, mitä moniaistisuudella tarkoitetaan
- Oppilas osaa käyttää eri aistikanaviaan mediatulkinnan välineenä
- Oppilas ymmärtää aistit osana kuluttajakäyttäytymistä
Esimerkkejä tuntiharjoituksista
Harjoitus 1. Aistirastit ohjeistus
Harjoitus 2. Kuuloaisti
Harjoitus 3. Mainokset ja niiden tulkinta
Käytännön kokeilu
Miten ruoka-annoksesta tehdään houkuttelevan näköinen ja miten aistimme toimivat käytännössä; makkararuoan valmistus ryhmässä ja valmiiden aterioiden kuvaaminen ja kuvien kommentointi blogissa
- Oppilaat valitsivat oppikirjastaan löytyvistä makkararuokaohjeista mieleisensä
- Lisäksi he valitsivat mieleisensä peruna- ja porkkanalisäkkeet
- Oppilaiden tuli kuvata valmiit ateriat
- Valmiit kuvat liitettiin osaksi blogia
- Kotitehtävänä tuli kommentoida ainakin kolmea ruoka-annosta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti